Rakentaminen, julkiset kulkuneuvot ja luonto
Rakentaminen
Lähtökohta Tampereen seutu on kehittymässä Suomen ainoaksi metropolialueeksi pääkaupunkiseudun lisäksi ja Kangasala on tärkeä osa sitä. Tulevaisuuden muutokset tulevat olemaan suuria niin asuinympäristössämme, hyvinvointimme toteuttamisessa ja toteutumisessa kuin asumiseemme ja elämiseemme vaikuttavassa teknologiassa. Moderni tekniikka ja teknologia tulevat olemaan suuremmassa osassa niin rakentamisessa, infrassa ja asumisessamme kuten myös palveluissamma.
Rakentamisessa ja kaavoituksessa tärkeitä pointteja:
Byrokratian purku Infran rakentaminen vesistöön: yksityisen (lämpöpumpun lämmönkeruuputkitkiston) ja julkisluonteisen (sähkökaapelit, vesijohdot jne.) infran rakentamista voitaisiin nopeuttaa ja halventaa keveämmällä byrokratialla, kts. Kalastus ja osakaskunnat, Byrokratian purku.
Lapsiperheiden ja opiskelijoiden asuminen Lapsiperheet elävöittävät kuntaa ja pitävät Kangasalan virkeänä ja aktiivisena (palvelut, elinkeino, harrastus). Pikkolan opiskelijakampus ja yliopiston ja TAMKn kampuksien läheisyys ja saavutettavuus julkisilla kulkuneuvoilla kannustaa Kangasalan kuntaa yhteistyöhön opiskelija-asuntojen tarjoajien esim. TOASn kanssa. Korkeakouluopiskelijoiden perheasunnot hyvien julkisten yhteyksien päässä lisäisivät Kangasalan vetovoimaisuutta ja imagoa.Rakentamisessa ja kaavoituksessa tärkeitä pointteja:
Byrokratian purku Infran rakentaminen vesistöön: yksityisen (lämpöpumpun lämmönkeruuputkitkiston) ja julkisluonteisen (sähkökaapelit, vesijohdot jne.) infran rakentamista voitaisiin nopeuttaa ja halventaa keveämmällä byrokratialla, kts. Kalastus ja osakaskunnat, Byrokratian purku.
Palveluasuminen Huoltosuhteen muutos ajaa kunnan pohtimaan todella vanhustenhoitoa. Itse kannatan palvelutalomallia ja palvelutalojen kaavoittamista lähelle palveluita. Moderni tekniikka ja teknologia tukee asumista ja erilaisia asumispalveluita. Kaikissa palvelumuodoissa tulee kuitenkin muistaa aidot ihmiskontaktit: teknologia tukee ja parantaa palvelua, ei korvaa sitä.
Työpaikkaomavaraisuus Pyrkimys työpaikkaomavaraisuuteen -> yrittäjyyteen kannustaminen ja yritysmyönteisyys kaavoituksessakin. Yritysten investoinnit Kangasalle tuovat työtä ja verotuloja. Yrittäjien ja yritysten on oltava helppo tulla Kangasalle.
Nauhataajama ja haja-asutusalueet Nauhataajamaa kaavoitetaan siten että sen kasvu on tuettavissa julkisilla kulkuneuvoilla. Haja-asutusalueelle rakentamista ei kuulu Kangasalla rajoittaa.
Kaivanto Kuten olemme saaneet lehdistä lukea, niin Tampereella on kaavailtu Ruotulan golf-kentän osittaista kaavoittamista asumiskäyttöön, golf-keskuksen siirtämistä Maisansaloon ja karavaanareiden siirtämistä Maisansalosta Kangasalle sairaala- ja vastaanottotoiminnasta lakkautetulle PSHP:n Kaivannon sairaalan alueelle. Ajatus on kutkuttava. Ratikan jatkaminen Kangasalan ja Tampereen Ojala-Lamminrahka-alueelle vaatii kaupunkirakentamisen tiivistämistä ja Ruotulan onnistunutta kaavoittamista. Muuten ratikka ei jatka TAYS:lta enää eteenpäin. Ruotulan kaavoittaminen tukisi siis Kangasalaa julkisten kulkuyhteyksien (ratikka/liityntäliikenne) osalta ja karavaanareiden siirtyminen Kaivantoon lisäisi turismia ja piristyttäisi elinkeinoelämää. Kangasala hyötyisi muutoksista reilusti.
Lahdentie Lahdentie nelikaistaiseksi Huutijärven liittymään saakka.
Vesaniemi ja Liuttu Uimaranta-alueiden kehittäminen päivänviettopaikka-alueiksi. Lisää liikunta- ja harrastemahdollisuuksia ja KAMEn päämaja-alue turvataan. Esteettömät rantakalastusmahdollisuudet osana alueiden kehittämistä (EU-rahoitus). Huhmarin alue jätetään rauhaan Vesaniemen kehittämisessä
![]() |
Se mitä Kangasalan vanhasta lukiosta on jäljellä. Alueelle on kaavoitettu kerrostalo ja asuinpienteloja. |
Julkiset kulkuneuvot
Julkisten kulkuneuvojen linjoja ja aikatauluja tulee kehittää ja asuinalueita suunnitellessa tulee huomioida niiden saavutettavuus julkisilla. Yhtälailla palveluiden tulee olla julkisilla saavutettavissa, myös terveyskeskuksen viikonloppupäivystykseen tuleen olla mahdollisuus päästä julkisia käyttäen.Ratikka on saatava ainakin Lamminrahkaan saakka, jonne on saatava myös toimiva ja tiheä syöttöliikenne ja liityntäpysäköinti.
Myös lähijunaliikenne on saatava toimimaan. Aiemmin esitetyn aloitteen mukaan Vatialassa, Asemalla, Ruutanassa ja Suinulassa asuu kilometrin säteellä radasta noin 9 100 asukasta ja kustannukset tarvittavien seisakkeiden rakentamiseen maksaisi noin 160 000 euroa kaksipuoleisena. Lähijunaliikennettä tulisi tukea ilmaisella liityntäpysäköinnillä.
Luonto
Kaikessa Kangasalan kunnan kehittämisessä tulee ottaa huomioon alueen luontoarvot. Kunnan tulee välttää avohakkuita ja osoittaa uusia metsäalueita suojelun piiriin. Ympäristöystävällisyyden tulee olla myös kunnan toimintatapa ja kunnan tulee pyrkiä "paperittomaan toimistoon". Kunnan tulee myös avata omistamiaan metsäalueita riistanhoidolle esimerkiksi yhteislupa-alueiksi.Kangasalan kunnan tulee myös tehdä yhteistyötä paikallisten luonnonsuojeluyhdistysten kanssa ja tukea niiden toimintaa kuten myös paikallista kenttätyötä ympäristön hyväksi. Yhtenä käytännön toimena kunnan tulisi olla koordinaattorina yhdistämässä osakaskuntia, joissa se on osallisena, jotta saataisiin elinvoimaisia osakaskuntia, jotka voisivat todella vaikuttaa elinkeinoelämän kehittymiseen, byrokratian purkuun ja vesistöidensä hoitoon.
![]() |
Luonto on arvokkainta pääomaamme! Vehoniemen näkötornissa toissa syksynä |
Kommentit
Lähetä kommentti